tisdag 23 september 2014

(För)säkring klar!

För ett år sedan såg jag över mina försäkringar. Idag är jag glad att jag gjorde det.

Ingen av mina försäkringar jag hade då täckte klättring i någon form. Inte livförsäkringen från Nordea. Inte sjuk- skadeförsäkringen från IF. Kollade även med Moderna.

Nopes, inte där heller.

Trygg Hansa hade däremot inga som helst begränsningar för varken höjd eller aktivitet. Eller som säljaren sa:

-Med den här försäkringen kan du bestiga Everest kompis.

Och det menade han faktiskt bokstavligt. Man kan använda deras försäkringar även i alpina sammanhang, enligt dem själva i alla fall.

Nu när jag tyvärr fick användning av försäkringen har det varit ofattbart smidigt. Säkringarna jag lämnade kvar i berget. De säkringar som gick sönder. Allt från kläder och prylar till mediciner, vårdavgifter och till och med tänderna. Allt fick jag ersättning för. Kontant. Utan kvitton. Utan knussel.

Jag är både imponerad och glad. Med de andra bolagen hade jag inte fått någon hjälp alls. Nordea sa till och med att de inkluderade bergsklättring i deras livförsäkring. Först. Men när jag kollade närmare fick jag själva berätta vad jag hittat i det finstilta: gäller ej klättring i någon form.

Risigt är ett svagt ord.

Tänk följande scenario: det som inte kan hända händer. Du går i backen skadar dig och dör sedan på sjukhus. Din livförsäkring med Nordea som ska gälla klättring enligt deras utsago gäller inte. Dina efterlevande får inte en krona. Om du tror att Svenska Klätterförbundets försäkring ska hjälpa dina nära tror du fel. I all fall nästan fel. De betalar ut femtio tusen. Visst, det är alltid något. Men hade min partner gått bort hade jag sett femtio lax som ett hån.

Klättra hårt och säkert. Och ha en bra försäkring för den eventuella dagen olyckan är framme.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar