tisdag 19 augusti 2014

Det tekniska

Mamma:

- Men varför var det ingen som höll i repet?


Rimlig fråga. Försöker svara. Sedan följdfrågor:
 

-Hur kunde piggarna trilla ur? Var det något fel på dom?

Ja. Hur var det egentligen. Var det något fel på "piggarna"? Anders, min replagskamrat undersökte den ljusblåa X4:an igår. Den som inte borde ha rippat. Tyckte inte vi i alla fall. Inte då. Här är våra konstateranden, funderanden och eftertankar:

Kammen är skadad. Triggervajrarna har gått av. Teorin är att de gått av när kammen kraftigt belastats, gått förbi ett fullt utfällt läge och sedan blivit mindre igen. Alltså inverterat. Kammen har placerats överkammad av mig. Det hade förmodligen hänt även med en Alien av motsvarande storlek. Förmodligen inte med en motsvarande C4:a. Den är inverteringsskyddad.

Inverteringsskyddad.

Det är ett ord som tills idag inte betytt så värst mycket för mig. I förr går kunde det ha räddat mitt skinn. Gjort skillnad mellan liv och död. Lite fel placerad. Lite fel kam. Väldigt stora konsekvenser. Kanske vandrade den en aning. Kanske satte jag den en aning fel. Det spelar ingen roll. Och all roll.

Att den gula rök är inte lika komplicerat. Den placerade jag blint. "Bättre än inget i alla fall" som jag ibland tänker.
Jag är inte ensam om att tänka så tror jag. Den tog ingenting av fallet. När jag tänker på vad som hänt om jag halkat vid klippet efter mår jag illa.

Det hade varit ... 

Klump.

Slutar tänka.

Jag kan också ångra att jag planerade så mycket. Jag avstod från att använda flera bra placeringar. Efter som jag ville lasta minimalt och klättra effektivt. Det var ett dumt beslut. Precis under placeringen för den blå finns ett riktigt bra kil-läge. Det har jag använt förut.

De två sista placeringarna satt kvar i väggen. Belastades heller aldrig i fallet.

Summan av kardemumman:

Små säkringar - små marginaler
Små missar - stora konsekvenser
Bättre säkra en gång för mycket än en gång för lite

X4:an till vänster. C4:a till höger.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar